Kliknij na jego nazwę poniżej, by przeczytać o wybranym wykonawcy

(nazwa artysty na liście jest odsyłaczem do jego opisu)


 

Thios Omilos

 Thios Omilos www

 

Kwartet wokalny Thios Omilos został założony w 2002 roku przez członków lipskiego chóru Thomanerchor. Grupa szybko zyskała uznanie za wierne stylistycznie interpretacje muzyki sakralnej oraz literatury świeckiej od renesansu po współczesność. Od renomowanych festiwali, takich jak Leipzig Bachfest, MDR Summer Music, festiwal muzyczny w Meklemburgii - Pomorzu Przednim, „Kultursommer” w Nordhessen, „Musiksommer” w Schönbergu i Quedlinburgu, po występy za granicą, wszędzie był przyjmowany z wielkim uznaniem. Wówczas jeszcze jako kwintet, zespół wyruszył w trasę koncertową do Chińskiej Republiki Ludowej i na Tajwan. Grupa została także zaproszona do Rzymu na koncert na cześć wizytującego Stolicę Apostolską przewodniczącego rady Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Jako przedstawiciel muzycznych środowisk miasta Lipska, Thios Omilos zaśpiewał koncert w ambasadzie niemieckiej. Ponadto Thios Omilos zdobył pierwsze miejsce w Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Wernigerode, Konkursie im. Antona Brucknera w Linzu oraz Konkursie Zespołów Muzycznych i Teatralnych w Lipsku.

Grupa wydała dwa albumy: „Gallus-Hassler-Schein: Kontrasty niemieckiej muzyki sakralnej ok. 1600” oraz „Lebensgebete” z muzyką sakralną XIX i XX wieku.

Philipp Goldmann i Cornelius Frommelt zdobyli cenne doświadczenie muzyczne jako asystenci dyrygenta chóru Thomanerchor jeszcze przed ukończeniem szkoły średniej. Podczas gdy Philipp studiował zarówno wokalistykę, jak i dyrygenturę chóralną w Lipsku i Oslo, Cornelius Frommelt i Tobias Ay wybrali inne ścieżki akademickie. Cornelius studiował medycynę na uniwersytecie w Lipsku, a Tobiasz ukończył psychologię, zanim zaczął karierę wokalną. Patrick Grahl również studiował śpiew w Lipsku, zdobywając renomowane nagrody i wygrywając międzynarodowe konkursy. W 2016 roku został zdobywcą „Nagrody Bacha” przyznawanej przez Lipskie Archiwum Bacha – instytucję zajmującą się dokumentacją i badaniami nad życiem i twórczością słynnego kompozytora.

Zespół oficjalniezakończył swoją działalność w 2019 roku, jednak wobec kilkukrotnych już zaproszeń organizatorów PER MUSICAM AD ASTRA, śpiewacy postanowili spotkać się znów, by dać specjalny koncert w Toruniu!

 

Skład zespołu Thios Omilos:

Patrick Grahl – tenor

Cornelius Frommelt – tenor

Tobiasz Ay – baryton

Philipp Goldmann – bas

 


 

Zespół 5/6 

 5 6 www

 

Zespół 5/6 (Pięć Szóstych) to grupa pięciu wokalistów z różnych zakątków Polski. Składa się ze studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jedna z niewielu polskich grup wokalnych a capella wykonująca muzykę rozrywkową począwszy od jazzu, funku, a kończąc na popie. Powstały miks brzmieniowy jest konsekwencją połączenia pięciu różnych charakterów oraz stylistyk muzycznych, w jakich artyści obracają się na co dzień. W skład zespołu wchodzą: Justyna Czarnota, Magdalena Karmiłowicz, Renata Tuszyńska, Paweł Orłowski i Wiktor Gabor. Często nagradzana grupa wokalna ma na swoim koncie udział w największych festiwalach i konkursach muzycznych w Polsce i zagranicą. W styczniu 2020 roku zespół wydał swój debiutancki album „Nieoblicza”, który był promowany singlem „Nada Nada”.

 


 

Zespół wokalny Art'n'Voices 

 art n voices www

 

Zespół Wokalny Art’n’Voices powstał w 2010 roku. W jego skład wchodzą studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku, a także osoby od lat związane ze sceną chóralną Trójmiasta i Wejherowa. Oficjalną siedzibą zespołu jest Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.

Oktet specjalizuje się w wykonywaniu muzyki a capella. W swoim repertuarze posiada muzykę różnych epok począwszy od renesansu, jednak przeważają w nim kompozycje muzyki współczesnej, których znaczna część została napisana specjalnie dla zespołu.

Art’n’Voices był wielokrotnie nagradzany w konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. W swoim dorobku posiada aż dziesięć nagród Grand Prix, m.in. 11. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” w Sopocie (2015) czy Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej „Music Everywhere” (Gdańsk 2014). Zespół odniósł sukces w dwóch prestiżowych konkursach należących do Europejskiego Grand Prix Chóralistyki: „Polifonico Guido di Arezzo” we Włoszech (2017) i „Tolosako Abesbatza Lehiaketa” w Hiszpanii (2019), na którym zdobył dwie pierwsze nagrody.

Dotychczas Art’n’Voices wziął udział w nagraniach siedmiu płyt: trzech autorskich, a na czterech wystąpił gościnnie. Wśród autorskich albumów znalazły się debiutancki: „Droga krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej” (2013), na którym znalazły się kompozycje autorstwa liderki zespołu – Anny Rocławskiej-Musiałczyk; druga płyta - „Art’n’Voices Live in Provance” (2019) – będąca nagraniem jednego z koncertów podczas tournée w ramach wysokiej rangi „Festival des Chœurs Lauréats” we Francji, na który zapraszane są najlepsze chóry i zespoły wokalne z całego świata. Trzecią, najświeższą płytą Zespołu jest „Midnight Stories” wydaną przez DUX z muzyką współczesnych polskich kompozytorów młodego pokolenia, której wspólnym mianownikiem jest tematyka nocy, mary i snu. Płyta nominowana została do nagrody Fryderyk 2021 muzyka poważna w kategorii: muzyka współczesna.

W 2021 roku Art’n’Voices pojawił się gościnnie na dwóch płytach: „Da Vinci” (Tomasz Chyła Quintet) oraz na płycie z utworami Mariana Hemara wraz Polską Filharmonią Kameralną Sopot (DUX) „Marian Hemar - Od Nowa”. Premiera płyty Mariana Hemara odbyła się w Telewizji Polskiej 11.04.2021 r.

Art’n’Voices z powodzeniem koncertuje w całym kraju i Europie, występując na wielu festiwalach. Odbył dwie zagraniczne trasy koncertowe w Prowansji i Kraju Basków, zyskując uznanie środowiska muzycznego i publiczności.

 

W skład zespołu wchodzą:

soprany: Małgorzata Priebe, Maria Krueger

alty: Anna Rocławska-Musiałczyk, Marta Jundziłł

tenory: Mateusz Warkusz, Szymon Duraj

basy: Tomasz Chyła, Filip Czajkowski

 


 

Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie

 ChorFN www

  

Chór Filharmonii Narodowej rozpoczął profesjonalną działalność artystyczną w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami chóru byli: Roman Kuklewicz, Józef Bok, Antoni Szaliński, Henryk Wojnarowski. Od stycznia 2017 kierownictwo objął Bartosz Michałowski.

Głównym nurtem działalności artystycznej zespołu jest udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w ciągu każdego sezonu, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz w Festiwalu „Wratislavia Cantans”.

Chór Filharmonii Narodowej prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie, we Francji i Włoszech, w Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry jak Filharmonicy Berlińscy i Monachijscy, Berlińska Orkiestra Radiowa, Orkiestra RIAS, Bamberger Symphoniker, Orkiestry Symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orkiestra Akademii Santa Cecilia w Rzymie, Orkiestra Opery w Brukseli, Orkiestra Symfoniczna w Palermo, Orkiestra mediolańskiej La Scali.

Ogromny repertuar Chóru FN obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella różnych epok – od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce w repertuarze Chóru zajmuje muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje i nagrywa wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. W lutym 2017 pierwsza płyta z cyklu Penderecki conducts Penderecki (Dies illa, Psalmy Dawida i Hymny do św. Daniiła i Wojciecha) otrzymała prestiżową nagrodę Grammy w kategorii Best Choral Performance, a pięć wcześniejszych nagrań otrzymało nominacje do tej nagrody. Nominację otrzymała także płyta z dziełami Karola Szymanowskiego Stabat Mater, Demeter, Veni Creator (2008). W kwietniu 2009 roku pierwsza płyta z Mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzona została Fryderykiem w kategorii Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna. W maju 2010 druga płyta została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini” w kategorii „najlepsza inicjatywa fonograficzna”, za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich Mszy kompozytora. W marcu 2011 roku Chór otrzymał nagrodę Fryderyk za pochodzące z 1989 roku nagranie Requiem. Missa pro defunctis Romana Maciejewskiego, wydane ponownie w nowej szacie graficznej w 2010 roku z okazji 100-lecia urodzin kompozytora. Kolejne dwa Fryderyki Zespół otrzymał za nagrania dzieł Karola Szymanowskiego. W 2018 roku Chór wziął udział w nagraniu monumentalnego zbioru 100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności wydanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, prezentującego 100 dzieł polskich kompozytorów z lat 1918-2019. Zespół zarejestrował dzieła Padlewskiego, Łuciuka i Twardowskiego, a do kolekcji dołączono też wcześniejsze nagrania utworów Szymanowskiego (cały zbiór również uhonorowano nagrodą Fryderyk w roku 2020).

 


 

Bartosz Michałowski – dyrygent Chóru Filharmonii Narodowej

 

BartoszMichalowski www

 

Od 2017 roku Dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie.

 

Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii. Jest laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego, zdobywcą Złotej Płyty, a także zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych, w którym przyznano mu również nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym.

 

Bartosz Michałowski jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Poznańskiego Chóru Kameralnego, jednego z najlepszych polskich zespołów tego typu. Jest również pomysłodawcą i dyrektorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966. Jako dyrygent zdobywał główne nagrody w uznanych konkursach chóralnych oraz liczne nagrody specjalne: za najlepszą technikę wokalną zespołu, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta. Artysta przygotował i zaprezentował dotychczas kilkaset utworów a cappella wszystkich epok, regularnie podejmuje też współpracę z renomowanymi instytucjami i orkiestrami przy wykonaniach dzieł wokalno-instrumentalnych. Ma w dorobku liczne prawykonania, wziął udział w nagraniu ponad 20 płyt.  

 


 

Aleksandra Turalska – sopran

  

AleksandraTuralska740

 

Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr Violetty Narywskiej oraz prof. Hanny Michalak, otrzymując w roku 2011 dyplom z wyróżnieniem. Po zakończeniu edukacji rozpoczęła bogatą działalność artystyczną – zarówno solową, jak i kameralną.Od wielu lat współpracuje z prestiżowymi europejskimi zespołami, takimi jak Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe Herreweghe, Collegium 1704 w Pradze pod dyrekcją clava Luksa, Gli  Angeli Genève pod dyrekcją Stephana MacLeoda, a w Polsce z zespołem Wrocław Baroque Ensemble prowadzonym przez Andrzeja Kosendiaka oraz Ars Cantus pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego. W 2012 roku dołączyła do grona śpiewaków Chóru Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu prowadzonego przez Agnieszkę Franków-Żelazny.Brała udział w licznych koncertach, występując z orkiestrami symfonicznymi na estradach w toruńskim Dworze Artusa, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Pomorskiej oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, wykonując dzieła zarówno kompozytorów epoki baroku czy klasycyzmu, jak również chętnie podejmując współpracę ze współczesnymi twórcami takimi jak Szymon Godziemba-Trytek, Miłosz Bembinow, Martin Palemeri czy Paweł Łukaszewski. Na deskach Sceny Kameralnej Opery Nova w Bydgoszczy zadebiutowała partią Belindy w  studenckim przedstawieniu Dydona i Eneasz H. Purcella. Wystąpiła również jako Zuzannaw  dyplomowym przedstawieniu Wesele Figara W. A. Mozarta podczas IV Operowego Forum Młodych.W swoim dorobku posiada liczne nagrania CD – m.in. War Requiem B. Brittena nagrane wraz z Chórem NFM i Gabrieli Consort & Players pod kierownictwem Paula McCreesha (w 2014 płyta otrzymała nagrodę BBC Music Magazine Award); Requiem A.  Dvořáka wraz z Collegium Vocale Gent pod kierownictwem Philippe Herreweghe; 17thcentury Sacred Music in Wrocław nagrane wraz z Gli Angeli Genève, Concerto Palatino oraz Wrocławską Orkiestrą Barokową pod kierownictwem Stephana MacLeoda (płyta otrzymała nagrodę International Classical Music Awards 2019); nagrania utworów Bartłomieja Pękiela, Marcina Mielczewskiego, Mikołaja Zieleńskiego oraz Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego wraz z Wrocław Baroque Ensemble prowadzonym przez Andrzeja Kosendiaka (płyta Marcin Mielczewski II w 2019 roku została nagrodzona Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Dawna). Nagrała również partie solowe na płytach Astrolabium Sings Bembinow oraz Magnificat Martina Palmeriego – obie pod kierownictwem Kingi Litowskiej. 

 


 

Aleksandra Soboń-Wakarecy  fortepian

  

Aleksandra-Sobon-Wakarecy740

 

Pianistka, która doceniana jest przede wszystkim za jakość brzmienia, różnorodną współpracę z kameralistami oraz osiągnięcia w skutecznym nauczaniu młodych utalentowanych pianistów. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Jerzego Romaniuka i Ramiro Sanjinesa oraz muzyki kameralnej w klasie Krystyny Borucińskiej i Joanny Maklakiewicz (2010). Później rozwijała swoje umiejętności w ramach studiów podyplomowych w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo pod kierunkiem Einara Henninga Smebye (fortepian współczesny) i Liv Glaser (fortepian historyczny).

 


 

Mario Stefano Pietrodarchi – bandoneon

 

MSP740

Urodził się w Atessie we Włoszech. W 2007 r. ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Rzymie. Jego błyskotliwa i interpretacyjnie wyrafinowana gra wielokrotnie znajdowała uznanie jurorów konkursów muzycznych. Od kilkunastu lat Mario Stefano Pietrodarchi prowadzi intensywne i pełne sukcesów życie koncertowe. Występował w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej. Artysta jest zapraszany do współpracy przez słynne teatry i orkiestry.

 


 

Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis

 

Capella Bydgostiensis www 

Etatowy zespół artystyczny Filharmonii Pomorskiej zaliczany do czołowych polskich orkiestr kameralnych. Zadebiutowała w 1962 r. Występuje na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy. Zróżnicowany repertuar Orkiestry obejmuje różne epoki i style muzyczne – od baroku do współczesności. Capella Bydgostiensis dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich, a także nagrań radiowych i telewizyjnych. Z okazji obchodzonego w 2013 r. jubileuszu 60-lecia Filharmonii Pomorskiej ukazały się dwie nowe płyty Capelli, pt. Ave Maria z pieśniami autorstwa kompozytorów różnych epok (Barbara Kubiak – sopran) oraz Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent). CD nagrane dla cenionej w świecie firmy Naxos otrzymało nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii „Najlepszy album polski za granicą”. W 2017 roku Capella Bydgostiensis obchodziła jubileusz 55-lecia. Z tej okazji pod koniec 2017 nagrała płytę z największymi hitami muzyki poważnej pt. Capella Bydgostiensis. Przeboje 55-lecia.



 

Chór Astrolabium – gospodarz Festiwalu

 

Astrolabium www   

Zdobywca m.in. Złotej Lutni – Grand Prix Ogólnopolskiego Turnieju Chórów „Legnica Cantat” i Grand Prix festiwalu „Musica Sacra a Roma”, wyróżniony medalem Thorunium. W 2019 roku Chór obchodził dwudziestolecie działalności artystycznej. Od początku istnienia chóru jego dyrygentką jest dr hab. Kinga Litowska. Astrolabium wykonuje szeroki repertuar a cappella, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów współczesnych, bierze też udział w wielu projektach wokalno-instrumentalnych. Zespół nagrał dwie płyty promocyjne: w 2007 i 2013 r. oraz monograficzną płytę z muzyką Miłosza Bembinowa Astrolabium sings Bembinow, nominowaną do Fryderyka w r. 2014 w kategorii „Album roku: muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”. Najnowszym zrealizowanym projektem płytowym zespołu jest nagranie Magnificat M. Palmeriego (2016, DUX Recordings). 

 


 

Kinga Litowska – dyrygent chóru Astrolabium, dyrygent koncertu i dyrektor artystyczny Festiwalu

 kinga litowska www

 

Absolwentka Wydziału Teorii Muzyki oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2005 r. uzyskała tytuł doktora sztuki, a w roku 2017 doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki muzyczne, dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Zasiadała w jury konkursów chóralnych odbywających się w Wenecji, Rzymie, Riva del Garda, Fundao oraz Graz (European Choir Games). Od września 2017 r. pełni funkcję dyrektora Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu. Pracuje również w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest dyrygentem i współzałożycielem Chóru Astrolabium oraz dyrektorem artystycznym Konkursu i Festiwalu Chóralnego PER MUSICAM AD ASTRA.

 

 

Organizatorzy PMAA 2015

 

Województwo Kujawsko-Pomorskie Miasto Toruń Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Narodowy Instytut Muzyki i Tańca Województwo Kujawsko-Pomorskie Miasto Toruń Meeting music Stowarzyszenie Astrolabium Krajowa Spółka Cukrowa S.A.